Kommunikation skal forstås, som en central
eksistensbetingelse for alle mennesker, dvs. at det grundlæggende i det at være
menneske er, at være i kommunikation med sine omgivelser. Kommunikationen
foregår mellem og påvirkes af begge parter i en relation, og det er igennem
kommunikationen med andre mennesker, at vi udvikler os, og får viden om os
selv, om andre og om den verden vi lever i. Vi skaber derved vores identitet,
gennem kommunikationen med andre (Christensen 2013, s. 145).
Mennesker uden eller med begrænset verbalt
talesprog, bliver sommetider omtalt som mennesker uden sprog eller som
sprogløse. Dette kan give opfattelsen af, at personen ikke har noget indre
sprog, eller delte måder at kommunikere på. Ifølge Per Lorentzen, har alle
mennesker en stemme, uanset funktionsnedsættelser. ”Men stemmen er kun hørbar i det sociale rum, hvis nogen aktivt lytter
efter den og svarer på den, så godt de kan” (Christensen 2013, s.151).
I totalkommunikation, er det verbale sprog ikke et
herskende element, men fokus er omkring den enkeltes vilje, til at udnytte alle
de kommunikationsformer, som er anvendelige og til rådighed, i den pågældende
situation. Kommunikationen foregår tovejs, og begge parter viser accept og
respekt for hinandens udtryksformer. Kropssprog, lyde og gestus får en
betydning, når indholdet er det væsentlige i kommunikationen. På den måde får
mennesker uden talesprog større mulighed for, at være aktive deltagere i
udviklende og meningsfyldte kommunikative samspil. Hvis den enkelte
kommunikerer via tegn, mimik, lyde m.m., skal pædagogen afspejle denne
kommunikationsform (Thomsen 2013, s.169). Mennesker med nedsat funktionsevne har
særligt brug for samspilspartnere, der kender dem og deres udtryksmåder godt,
og som er sensitive, i forhold til at opfange deres udspil, og som kan møde dem,
der hvor de viser deres følelsesmæssige interesser (Christensen 2013, d.151). Kommunikation
kræver at samtalepartnerne har bevidsthed om sig selv, som væsner, der er
orienterede om, rettede mod og henvendende sig til hinanden, om hinanden og om
omverdenen (Lorentzen 2008, s.229).
Totalkommunikation omfatter de verbale budskaber,
som også kaldes for digitale budskaber, disse er præget af indhold. Parallelt med
de digitale budskaber, formidles ligeledes et analogt budskab. Det analoge
budskab er ikke –verbale budskaber, som tonefald, stemmeleje, kropsholdning mm.
Det analoge budskab er præget af, hvordan de verbale informationer skal
opfattes. Det analoge sprog, fortæller noget om den relation, der er i mellem
de kommunikerende (Thomsen 2013, s. 168).
Ud fra ovenstående tolker vi, at vi danner vores
grundlæggende identitet, i kommunikationen med andre. Det afgørende element i
kommunikationen med mennesker med nedsat funktionsevne er, hvordan vi som pædagoger
kan give den enkelte større mulighed for, at blive aktive deltagere i meningsfyldte
kommunikative samspil.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar