Eksamens opgave (Pædagogisk diplom i Kommunikation)

Totalkommunikationens betydning for socialpædagogisk praksis

Indledning
Ifølge Handicapkonventionen ” er handicap et resultat af samspillet mellem personer med funktionsnedsættelse og holdningsbestemte og omgivelsesmæssige barrierer, som hindrer dem i fuldt og effektivt at deltage i samfundslivet på lige fod med andre” (Konvention om rettigheder for personer med handicap s. 5).
I vores pædagogiske praksis på botilbud for voksne med nedsat funktionsevne, er der stort fokus, på den enkelte borgers rettigheder omkring medbestemmelse, selvbestemmelse og medborgerskab.
Handicapkonventionens krav om implementering i det socialpædagogiske arbejde, forpligter vores profession, til at sikre og støtte den enkelte borger i egne rettigheder inden for selvbestemmelse og medborgerskab (Socialstyrelsen.dk).
Vi oplever en problematik, i forhold til denne implementering, da vi i vores praksis, dagligt oplever, hvordan borgerne bliver misforstået i deres kommunikation. Som vi ser det er professionelle pædagoger ikke bevidste om, hvilke kommunikationsformer, der er til rådighed. Ligeledes oplever vi ikke, at vi i praksis anvender den viden vi har om kommunikation. Vi mener, at dette skaber barrierer i forhold til den enkeltes mulighed for at dele og udtrykke følelser, ønsker og behov. Derved bliver dette en barrierer i forhold til, at opnå selvbestemmelse og medborgerskab.
 
Problemformulering
  • Hvordan kan vi som professionelle pædagoger, i højere grad, blive bevidste om den enkelte borger med nedsat funktionsevnes måde, at forstå og sanse verden på. Og derved i højere grad give den enkelte mulighed for kommunikativt, at udtrykke og dele tanker, følelser og oplevelser.
 
Metode og afgrænsning
Vi vil undersøge teorien om totalkommunikationen, for at opnå en større viden om, hvordan vi som professionelle pædagoger, kan blive styrket i vores kommunikation, og forståelse for udtryksformer. Med henblik på dette, vil vores fokus og perspektiv være, at se kritisk på vores egen praksis, i arbejdet med den enkelte borger.
Vi vil analysere vores case, ud fra teorien om totalkommunikation, for at undersøge, hvilke kommunikationsformer, vi anvender i vores pædagogiske praksis.
Ud fra Benedicte Madsens Kommunikationstrekant, vil vi undersøge og skabe bevidsthed om, hvorvidt vi formår, at skabe forståelse og fælles mening i kommunikationen med den enkelte borger.
For at afgrænse os, har vi i vores opgave valgt, at fokusere på kommunikation imellem pædagogen og borgeren i casen. Vi er bevidste om, at Kommunikationstrekanten yderligere kan bruges til, at analysere kommunikationen i samarbejdet mellem pædagogerne i casen.
 
Case - Jesper
Jesper er 38 år og bor på botilbuddet Skovhusene. Jesper har boet i Skovhusene i 12 år. Jesper har et verbalt talesprog. I gennem neuropædagogisk udredning, er pædagogerne blevet gjort opmærksomme på, at visuelle konkreter og billeder, vil støtte Jesper kommunikativt. På trods af denne viden, bruger pædagogerne udelukkende det verbale talesprog, i kommunikation med Jesper.
Pædagogerne i huset, hvor Jesper bor, informerer beboerne om Idrætsskolen, som er et dagtilbud til voksne med nedsat funktionsevne. Jesper har sagt ja, til at søge ind på skolen, og er blevet indkaldt til optagelsessamtale.
Mette er pædagog, og har i 3 år været tilknyttet det hus Jesper bor i. Hun er i tvivl om, hvorvidt Jesper har gået på skolen tidligere, og søger derfor information hos sine kollegaer. Kollegaerne mener, at han har gået der før.
Et par dage før samtalen, vil Mette forberede Jesper. Hun spørger ham derfor, om han kan huske, at han har gået på skolen. Jesper svarer nej. Ud fra den viden om, at Jesper måske har gået på skolen før, fortsætter Mette, med at spørge ind til Jespers oplevelser på skolen. Jesper kigger væk, ryster på hovedet, og svarer gentagende gange nej, eller det ved jeg ikke. Mette spørger Jesper, om han har lyst til, at tage til samtalen, dette svarer Jesper ja til.
På dagen, hvor samtalen skal finde sted, tager de en Taxa hen til skolen. Mette forsøger igen, at spørge ind til Jespers ophold og oplevelser på skolen. Det samme mønster som tidligere gentager sig, og Jesper svarer endnu engang nej.
Mette og Jesper kommer frem til skolen, og Mette spørger, om han kan huske, hvor indgangen er. Jesper peger i en retning og siger: ”Det er derhenne”. Mette og Jesper går sammen hen til indgangen, som Jesper har peget på og går ind. En mand fortæller, at det ikke er den rigtige indgang, og fortæller, at indgangen til skolen ligger på den modsatte side af bygningen.
De finder den rigtige indgang, og kommer ind på skolen. Jespers kropssprog og mimik ændrer sig, han smiler, griner og klapper i hænderne. En mand og en kvinde, som viser sig, at være Jespers tidligere lærere, henvender sig til Jesper og den ene siger: ”Hej Jesper, hvor er det dejligt, at se dig igen”. Jesper smiler og griner stadig, og siger deres navne.
Jesper kommer ind til samtalen, og kan her fortælle om sine oplevelser, fra sin tid på skolen, og om aktiviteter, han har været med til.
Efter mødet viser han Mette, hvor gymnastiksalen, omklædningsrummet og kantinen er. Mette og Jesper tager hjem til Skovhusene igen. Jesper smiler og griner stadig, og de taler sammen, om Jespers tid og oplevelser på skolen.
 
Totalkommunikation
Kommunikation skal forstås, som en central eksistensbetingelse for alle mennesker, dvs. at det grundlæggende i det at være menneske er, at være i kommunikation med sine omgivelser. Kommunikationen foregår mellem og påvirkes af begge parter i en relation, og det er igennem kommunikationen med andre mennesker, at vi udvikler os, og får viden om os selv, om andre og om den verden vi lever i. Vi skaber derved vores identitet, gennem kommunikationen med andre (Christensen 2013, s. 145).
Mennesker uden eller med begrænset verbalt talesprog, bliver sommetider omtalt som mennesker uden sprog eller som sprogløse. Dette kan give opfattelsen af, at personen ikke har noget indre sprog, eller delte måder at kommunikere på. Ifølge Per Lorentzen, har alle mennesker en stemme, uanset funktionsnedsættelser. ”Men stemmen er kun hørbar i det sociale rum, hvis nogen aktivt lytter efter den og svarer på den, så godt de kan” (Christensen 2013, s.151).
I totalkommunikation, er det verbale sprog ikke et herskende element, men fokus er omkring den enkeltes vilje, til at udnytte alle de kommunikationsformer, som er anvendelige og til rådighed, i den pågældende situation. Kommunikationen foregår tovejs, og begge parter viser accept og respekt for hinandens udtryksformer. Kropssprog, lyde og gestus får en betydning, når indholdet er det væsentlige i kommunikationen. På den måde får mennesker uden talesprog større mulighed for, at være aktive deltagere i udviklende og meningsfyldte kommunikative samspil. Hvis den enkelte kommunikerer via tegn, mimik, lyde m.m., skal pædagogen afspejle denne kommunikationsform (Thomsen 2013, s.169). Mennesker med nedsat funktionsevne har særligt brug for samspilspartnere, der kender dem og deres udtryksmåder godt, og som er sensitive, i forhold til at opfange deres udspil, og som kan møde dem, der hvor de viser deres følelsesmæssige interesser (Christensen 2013, d.151). Kommunikation kræver at samtalepartnerne har bevidsthed om sig selv, som væsner, der er orienterede om, rettede mod og henvendende sig til hinanden, om hinanden og om omverdenen (Lorentzen 2008, s.229).
Totalkommunikation omfatter de verbale budskaber, som også kaldes for digitale budskaber, disse er præget af indhold. Parallelt med de digitale budskaber, formidles ligeledes et analogt budskab. Det analoge budskab er ikke –verbale budskaber, som tonefald, stemmeleje, kropsholdning mm. Det analoge budskab er præget af, hvordan de verbale informationer skal opfattes. Det analoge sprog, fortæller noget om den relation, der er i mellem de kommunikerende (Thomsen 2013, s. 168).
Ud fra ovenstående tolker vi, at vi danner vores grundlæggende identitet, i kommunikationen med andre. Det afgørende element i kommunikationen med mennesker med nedsat funktionsevne er, hvordan vi som pædagoger kan give den enkelte større mulighed for, at blive aktive deltagere i meningsfyldte kommunikative samspil.
Vi ønsker at analysere casen, ud fra teorien om totalkommunikation, da vi er blevet opmærksomme på, at den verbale kommunikation, er den herskende kommunikationsform, i vores pædagogiske praksis. Vi vil i analysen inddrage alternativ og supplerende kommunikation, for at få øje på, hvilke handlemuligheder pædagoger har til rådighed, i den pædagogiske praksis.
 
Kommunikations trekanten
Kommunikationstrekanten er en figur, der bliver skabt mellem den ene, den anden og det fælles tredje. Kommunikationstrekantens grundmodel udgøres af to parter (A og B), som indgår i en samtale. Der foregår en kommunikation mellem de to parter, som tager udgangspunkt i en sag, et emne. Det tredje led (C) er det fælles tredje (fælles mening), som bliver skabt i dialogen mellem de to parter (A og B). Det fælles tredje, kan være bredt afgrænset, men andre gange specifikt og konkret. Det kan ligeledes veksle fra det ene øjeblik til det andet.
Eftersom at det fælles tredje er foranderligt, kan det modtagne budskab ligeledes afvige væsentligt fra det sendte budskab. Dette kan skabe misforståelser, og fordreje meningsindholdet.  Samspilsparterne kan derved have hver deres mening om, hvad det fælles tredje (C) er. Se figur 1.

Samspillet i dialogen foregår ud fra parternes eget perspektiv, hvor den enkelte oplever og danner mening, som omfatter livshistorie, psykiske bagage, kulturelle baggrund osv. I udvekslingen af ord (samtalen) er der en ydre kommunikation, som finder sted mellem individer eller større sociale enheder. Mens der i den enkelte person, foregår en indre kommunikation. Den indre kommunikation også kaldet intrapersonelle processer, er når personen både er afsender og modtager af budskaber. Dette sker fx hver gang en person tænker, føler, handler og drømmer. Indre analog kommunikation, tager derved udgangspunkt i følelser og kropsligt forankrede oplevelser (Madsen 2002, s.154-155).  Se figur 2.

 
                                                                                                                                                                              (Madsen, s.156-157)                                                                                                                                                                                                                                                                       
Kommunikationstrekanten hjælper os til at få øje på, hvordan vi skaber fælles mening i kommunikationen via det fælles tredje. Vi vil analysere teorien i forhold til casen, for at undersøge, hvornår der opstår et fælles tredje mellem parterne, og ligeledes undersøge, hvor den indre kommunikation kommer til udtryk.
Den kommunikative kontekst
For at parterne i et kommunikativt samspil, skal have mulighed for at skabe et fælles tredje, en fælles mening, må parterne have i hvert fald delvist sammenfaldende kontekster, det er altså nødvendigt at der er noget at kommunikerer om. Den konkrete kontekst, som kommunikationen udspiller sig i, spiller ligeledes end væsentlig rolle.
Konteksten kan beskrives som baggrunden i sproglige samspil. Kommunikationen muliggøres, af en følelse af at dele noget, på baggrund af en fælles oplevet kontekst (Christensen 2013, s.149).
 
Analyse af case ud fra teorien om totalkommunikation
I casen fremgår det, at pædagogerne er blevet gjort bevidste om vigtigheden i at arbejde med visuelle konkreter og billeder, i kommunikationen med Jesper. Alligevel benytter pædagogerne sig stadig kun af det verbale talesprog.
Den alternative og supplerende kommunikation, kan fungere som en støtte og hjælp til, at udvikle og udbygge kommunikationen. Der findes i dag en lang række forskellige individuelt tilpassede hjælpemidler (Thomsen, 2013 s. 185). Ud fra handicapkonventionen har personer med handicap ret til ytrings og meningsfrihed, herunder frihed til at søge, modtage og meddele oplysninger og tanker, på lige fod med andre, og ved alle former for kommunikation efter eget valg. Derfor er det vores opgave, som professionelle pædagoger ” At acceptere og gøre det lettere for personer med handicap, at bruge tegnsprog, punktskrift, forstørrende og alternativ kommunikation” (Handicapkonventionen 2010, s. 18). Ud fra vores viden omkring det neurologiske perspektiv og lovgivningen, undrer det os, at der i praksis alligevel ikke bliver taget andre kommunikationsformer i brug, i forhold til Jesper. Vi mener, at alternativ og supplerende kommunikation, vil give Jesper større mulighed for, at få en forståelse for kommunikationens indhold, samt større mulighed for, at udtrykke sig. Ligeledes vil fokus på analog kommunikation, i højere grad, give Jesper mulighed for, at dele tanker, følelser og oplevelser.
Ifølge teorien om totalkommunikation, er det kendskabet og relationen til den enkelte borger, der er afgørende for, hvorvidt vi har mulighed for, at forstå den enkeltes måde, at forstå og sanse verdenen på. Det undrer os, at der ikke er større kendskab til Jespers udtryksmåder, på trods af, at han har boet på botilbuddet i 12 år.
Da Mette vil forberede Jesper, på det foreliggende besøg på skolen, benytter hun sig udelukkende, at det verbale talesprog. Vi tolker, at Mette har en intention om, at skabe fælles forståelse, ved at få Jesper til at snakke om sit ophold på skolen. Dette kommer til udtryk ved, at hun er vedholdende i sin spørgeform. Desuden formår Mette ikke, at opfange de analog budskaber, som Jesper sender. Jesper ryster på hovedet og kigger væk. Ved dette tolker vi, at han enten ikke viser interesse for at indgå i dialogen, eller at han ikke har forstået det budskab, som Mette forsøger at sende. Vi oplever, at der er en problematik i, at Mette ikke viser vilje til at udnytte andre kommunikationsformer i sin kommunikation med Jesper. Mette giver dermed ikke Jesper mulighed for, at have en stemme, da denne kun er hørbar, hvis nogen aktivt lytter til den. I stedet for at støtte ham, og gøre hans stemme hørbar i kommunikationen, bliver Jespers kommunikationshandicap tydeligt, da ”ordet handicap henviser til noget, som opstår mellem mennesket med funktionsnedsættelsen og omgivelserne” (jf. FN´s standardregler fra 1993, Christensen 2013, s. 155). Det er med andre ord i relationen og i omgivelserne, at kommunikationshandicappet opstår (Christensen 2013, s. 155).
 
Analyse af case ud fra kommunikationstrekanten
Ifølge kommunikationstrekanten, er der to parter (A og B), i casen Jesper og Mette, der indgår i en samtale, som tager udgangspunkt i et emne.
Vi inddrager kommunikationstrekanten (Figur 1.) for at vise, at Mette i gennem kommunikationen, forsøger at skabe et fælles tredje (C), en fælles forståelse. Men Mette formår ikke, at anvende andre kommunikationsformer, end det verbale talesprog, og derved opstår der ikke et fælles tredje. Mette formår ikke, at sende tydelige budskaber, så de giver mening for Jesper, og omvendt. Risikoen ved dette er, at budskaberne mellem parterne bliver misforstået, og at Mette kan komme til at efterlade Jesper i en situation, hvor han bliver efterladt alene med sine følelser og oplevelser. ”Ingen følelser er i sig selv traumatiske, men det at forblive alene med dem kan være det” (Thomsen 2013, s. 172).
Figur 2 illustrerer, at når den ydre kommunikation (samtalen) finder sted, sker der samtidig en indre dialog i parterne. Vi tolker, at Mette har en indre dialog, der omhandler skolen, og at hun ønsker, at få Jesper inddraget i dialogen omkring skolen.
Ud fra vores forståelse mislykkedes kommunikationen, da parternes kontekster ikke er delvist sammenfaldende. Den sproglige situation som helhed, selve dialogen er ikke til stede, før den sidste del af casen.
Som vi ser det, skabes der i afslutningen af casen et fælles tredje, da Jesper igennem sansning og visuelle indtryk, får mulighed for at fremkalde minder fra skolen. Der bliver her dannet fælles kontekst (skolen), og fælles forståelse. Dette ser vi ved, at Jesper´s kropssprog ændrer sig. Han smiler, klapper i hænderne, og kan nu huske navne, genkalde sig oplevelser, og kan tilmed vise Mette rundt på skolen. Selve aktiviteten og de fysiske omgivelser, er nu med til at danne konteksten, hvor begge parter kan ytre sig om et fælles tredje. Det er først her, at der er noget at kommunikere om.
Vi er bevidste om, at parterne altid har hvert sit perspektiv og virkelighedsopfattelse. Derfor mener vi, at man ikke kan sikre sig, at det fælles tredje, i virkeligheden er fælles.
Konklusion
Vi kan konkludere, at vi igennem totalkommunikation, og ved hjælp af kommunikative hjælpemidler, i højere grad kan give borgere med nedsat funktionsevne, mulighed for at kommunikere, dele og udtrykke tanker, følelser og oplevelser. Derved kan vi, give den enkelte borger større mulighed for, at danne og udvikle identitet igennem fælles forståelse. Det er derfor altafgørende, at vi som pædagoger, er bevidste om vigtigheden i, at skabe kendskab til den enkeltes måder, at forstå og sanse verden på. Ligeledes at undersøge alle tilgængelige kommunikationsformer, og derved finde de former, der passer til den enkeltes individuelle kommunikations behov.
Ud fra vores analyse af kommunikationstrekanten, kan vi konkludere, at der ikke bliver skabt en fælles forståelse, et fælles tredje, i dialogen mellem Mette og Jesper. Mette formår ikke, at kommunikere budskabet på en måde, så Jesper har mulighed for at forstå det. Ligeledes formår hun ikke, at forstå Jespers analoge budskaber. Kommunikationen bliver misforstået og mistolket.
Som vi ser det, er det verbale talesprog den herskende kommunikationsform i casen, men også generelt i samfundet. Derfor bliver mennesker uden verbalt talesprog, somme tider omtalt som sprogløse. Vi kan dog konkludere ud fra Per Lorentzen, at alle har en stemme, men at denne kun er hørbar, hvis nogen aktivt lytter efter den.
Vi kan derved konkludere, at det er os, som professionelle, der er med til at skabe kommunikationshandicap, da handicap opstår mellem mennesket med funktionsnedsættelsen og omgivelserne. Vi mener derfor, at vi som professionelle pædagoger, er med til at skabe barrierer, i forhold til den enkeltes muligheder for, at opnå medbestemmelse, selvbestemmelse og medborgerskab.
 
Perspektivering
Vi er opmærksomme på, at casen kan belyses ud fra andre relevante teorier og perspektiver. Bl.a. :
Anerkendelsesteori
Fx Axel Honnets teori om tre anerkendelses former, til at belyse, hvordan Jesper i gennem de tre forskellige anerkendelsesformer kan få mulighed for at føle sig som et unikt og helt menneske. Ligeledes kunne der inddrages andre anerkendelsesteorier, bl.a. for at vise, hvordan Jespers perspektiv vil kunne blive genkendt og styrket, i mødet med pædagogen.
Den direkte og den indirekte magt i forholdet
For at belyse pædagogens magt, i forhold til Jespers muligheder for, at kunne indgå i kommunikative samspil.
Fremadrettet ser vi det relevant, at benytte videodokumentation eller praksisfortællinger i vores pædagogiske praksis. Dette vil synliggøre vores egne måder, at kommunikere på, og give os mulighed for at udvikle og ændre kommunikationen, i praksis. Derudover vil kommunikationstrekanten, med fordel kunne bruges til at få øje på, hvor kommunikationen i samarbejdet lykkedes.
 
 
Litteratur
Lorentzen, Per; ”Fra tilskuer til deltager – samspil og kommunikation med voksne udviklingshæmmede”.
Materialecentret, 1.udgave, 2.oplag, Aalborg 2008.
 
Christensen, Mette; ”Alternativ og supplerende kommunikation – pædagogisk arbejde med mennesker uden talesprog”:  Christensen m.fl.: ”Dansk, kultur og kommunikation”.
Akademisk forlag, 3.udgave, 4.oplag, København 2013.
 
Madsen, Benedicte; ”Kommunikationstrekanten – indhold, forhold og kontekst” : Løw, Ole & Svejgaard, Erik: ”Psykologiske grundtemaer”.  KvaN, 2002.
 
Steenfatt Thomsen, Finn; ”Mening skaber vi sammen” : Steenfatt Thomsen m.fl.: ”Pædagogers arbejde med sprog og billeder”.
Akademisk Forlag, 1.udgave, 3.oplag, 2013.
 
De Forenede Nationer; ”Konvention om rettigheder for personer med handicap” (Handicapkonventionen).
Det Centrale Handicapråd, 2.udgave, 3.oplag, 2010.
 
Hjemmesider:
http://socialstyrelsen.dk/